niedziela, 24 marzec 2013 12:59

Hodowla matek pszczelich Wyróżniony

Napisał 
Oceń ten artykuł
(6 głosów)

 Hodowlą matek zajmujemy się chyba od początku istnienia pasieki . W dalszym ciągu artykułu opiszę bliżej metodę i formę tak istotnego zagadnienia .

Prowadzimy hodowlę 2 sposobami :

bez matki - w okresie wychowu mateczników ul pozostaje bez matki ( polega na tym iż matkę z 2 ramkami przenosimy do ula odkładowego ; ul macierzysty ścieśniamy i w miejsce puste dokłądamy 1 ramkę z suszem i zostawiamy miejsce na ramkę hodowlaną ) ,

  • w obecności matki - w górnym korpusie znajduje się ramka z jajkami ula macierzystego i ramka hodowlana obłożona zaczerwionymi ramkami .

Do w/w sposobów należy się przygotować starannie . Na początek należy zaopatrzyć się w niezbędny sprzęt do hodowli matek : koreczki drewniane , klateczki izolacyjne , pałeczka do robienia miseczek matecznikowych , łyżeczka do przekładani larw - najlepiej ta chińska , ramka hodowlana , ciasto miodowo-cukrowe , kalendarz wychowu matek - może być forma papierowa ; no i oczywiście  w odpowiedni materiał hodowlany tj. matki zarodowe itd. 

W dzień 1 w ulu z matką zarodową należy poddać ramkę z suszem do zaczerwienia ; po 2 dniach -jeśli metoda 1 to osieracamy ul wychowujący i w następnym dniu przystępujemy do przekładania larw 1 dniowych - najlepiej 24 godz. ( larwa ma perlisty kolor ) . Przekładamy łyżeczką chińską do miseczek woskowych ( najlepiej się nadającą do tego typu czynności gdyż zaczerpnięta larwa posiada także mleczko pszczele ) .  Po przełożeniu larw ; ramkę hodowlaną należy umieścić w ulu wychowującym .  

1 dnień od przełożenia larw można zobaczyć już stopień przyjęcia larw . 

W 5 dniu od przełożenia larw ; mateczniki pszczółki zasklepiają .  7 dzień jest istotny , gdyż nie wykonujemy tutaj żadnych prac ( histoliza ) . Izolowanie mateczników można wykonać  w 10 dniu od przekładania larw . Czynność tę trzeba wykonać bardzo starannie i delikatnie , żeby nie uszkodzić mateczników . W 12 dniu następuje wygryzanie matek ( należy zostawić matki nawet 1 dzień , gdyż są one lepiej wygrzane . 

Następnie przystępujemy do znakowania i brakowania matek i rozdysponowania do ulików weselnych - pszczółki do zasilenia ulików można pobrać z rodziny wychowującej lub też z nastawki uli produkcyjnych , należy zaznaczyć iż ilość musi być odpowiednia - najlepiej 0,5 l kubek pszczół .

Po około 4 dniach matki wykonują oblot i po około 7 dniach od narodzin unasienniają się . Po następnych 4 dniach można przystąpić do przeglądu ulików pod kątem sprawdzenia obecności jaj .

Cały proces od  pobrania larw do unasienienia matek trwa około 30 dni .

Myślę iż przybliżyłem  cały proces wychowu matek . Kalendarz wychowu także do pobrania .

Pozdrawiam

 

 

 

 

Czytany 2290 razy Ostatnio zmieniany sobota, 25 maj 2013 07:26
Więcej w tej kategorii: Poddawanie matek pszczelich . »

Sonda

Co jest przyczyna masowego giniecia pszczół ?
  • Votes: (0%)
  • Votes: (0%)
  • Votes: (0%)
  • Votes: (0%)
  • Votes: (0%)
  • Votes: (0%)
Total Votes:
First Vote:
Last Vote:
 
Powered by Sexy Polling